Gratis grote bestanden versturen? 5 tool-tips!
Foto’s of een filmpje verzenden via e-mail? Grote kans dat je deze melding krijgt: File Size Limit Exceeded… Je bestand is te groot! Grrrr…. Onwijs frustrerend, maar gelukkig zijn er een aantal fijne tools waarmee je alsnog die grote bestanden kunt versturen. Ik zou De Digiwijzeres niet zijn als ik die tips niet zou delen met je! En eh… No worries: al deze tools zijn snel, easy en gratis! 🥰
TIP 1 WETRANSFER
Wetransfer is al jaren mijn favoriet! Eén van de redenen om enthousiast te worden van WeTransfer, is het feit dat de interface zó easy peasy is dat iedereen het kan begrijpen.
Hoe verstuur je je bestanden? Je klikt op Voeg bestanden toe, vult je e-mailadres in, het adres van de ontvanger en uiteraard het bijbehorende bericht. Appeltje eitje! De ontvanger krijgt een link waarmee het bestand (of de bestanden) gedownload kunnen worden gedurende een periode van 7 dagen. Daarna worden ze van de server verwijderd. Met WeTransfer kun je gratis tot 2 GB aan bestanden per keer sturen. Meer kan ook (evenals een langere bewaartijd), maar daarvoor ga je dan betalen.
TIP 2 DROPSEND
Een alternatief voor WeTransfer is DropSend. Deze tool is bijna hetzelfde als Wetransfer, maarrrrr je krijgt de mogelijkheid om 2x zoveel GB te versturen, namelijk 4 GB. Daarnaast worden de bestanden net iets langer bewaard (namelijk 14 dagen). De interface is net zo eenvoudig, je hoeft alleen een beveiligingscode in te voeren. Wat wél een nadeel is vind ik, is dat er een limiet zit aan het gratis gebruik van deze dienst. Je mag namelijk maar vijf keer per maand gratis bestanden versturen. Wil je meer, dan moet je een betaald account te nemen.
TIP 3 SENDANYWHERE
Ook een tool voor het versturen van grote bestanden, maar dan op een heel andere manier, is SendAnywhere. Met SendAnywhere hoef je geen e-mailadres in te vullen, en is er geen enkele limiet met betrekking tot de grootte van bestanden die je kunt versturen.
Het nadeel? Je bestanden blijven maximaal tien minuten online staan, daarna zullen ze worden verwijderd, tenzij je de 24-uursoptie gebruikt. Wanneer je een bestand uploadt krijg je een code. Iedereen die die code heeft, kan de bestanden downloaden. Maar lang moet je er niet mee wachten, want je hebt dus maar een paar minuten.
TIP 4 DROPBOX
Dropbox is veel meer dan alleen een platform om bestanden te versturen, maar het wordt vaak vergeten dat het wel degelijk een van de mogelijkheden is. De basisversie van Dropbox geeft je 2 GB aan opslagruimte. Het is een handige website die apps heeft voor Windows, Android, iOS en OS X, zodat je op elk platform altijd bij je bestanden kunt.
Hoe verstuur je dan je bestanden?
Maak een gratis account aan via dropbox.com door op Registreren te klikken en je gegevens in te vullen. Daarna kun je ervoor kiezen om Dropbox als programma te downloaden, maar je kunt ook prima de webversie blijven gebruiken. Upload een bestand door op het icoontje van een vel papier met een plusteken erin te klikken. Als het bestand is geüpload, zie je hem in de betreffende map staan. Door met je muis op het bestand te gaan staan en aan de rechterkant op Share te klikken, kun je het bestand delen. Je kunt ervoor kiezen om via Dropbox het e-mailadres van de ontvanger in te vullen, of handmatig de link te kopiëren en hem bijvoorbeeld via Facebook versturen. De ontvanger hoeft alleen maar op de link te klikken om het bestand te kunnen zien of downloaden.
TIP 5 TRANSFERXL
TransferXL is een tool die veel lijkt op WeTransfer. Zelfs het uiterlijk van de website doet er een beetje aan denken, al zijn er wel kleine verschillen in de werking. Groot voordeel van TransferXL is dat je, net als bij WeTransfer, geen account nodig hebt om bestanden te versturen. En, ook niet onbelangrijk: zelfs de gratis versie van TransferXL heeft geen limiet qua bestandsgrootte.
Hoe verstuur je je bestanden? Ga naar transferxl.com en klik middenin het scherm op Bestanden toevoegen. Selecteer het bestand op je computer en klik op Openen. Door de Control-toets (of Command op Macs) ingedrukt te houden tijdens het selecteren, kun je meerdere bestanden tegelijk uploaden. Je kunt hier dezelfde stappen doorlopen als bij WeTransfer (eigen e-mailadres, e-mailadres van ontvanger, eventueel een bericht), maar je kunt er ook voor kiezen om het bestand te delen via Facebook of Twitter, of de link te kopiëren en die op een willekeurige manier naar de ontvanger te sturen. Het ontvangen gaat op dezelfde manier als bij WeTransfer: klik op de link en download het bestand.
Ben reuze benieuwd welke tool jouw favoriet gaat worden! Of misschien ken jij er nog een? Laat het me graag weten!
Help! Hoe koppel ik mijn zakelijke Facebook en Instagram pagina’s?
Je zakelijke Facebook aan je zakelijke Instagram knopenVorige week kreeg ik een messenger berichtje... "Hey Sas! Mag ik je eens vragen of jij weet (allicht wel😊) hoe je een 2de (eerder professioneel) Instagram account kan maken, gelinkt aan een andere Facebook pagina...
SmartMockups en Canva
SmartMockups & CanvaHoe kun je een poster, logo of nieuwe website op de allerbeste manier presenteren? Met een mockup natuurlijk! Online zijn er veel gratis mockup tools te vinden. "Eh, Sas... Mockups??? Geef even wat ondertiteling?!" Een mockup is een foto waar...
Mijn 5 beste & gratis Stock Video websites
Stock VideoVideo scoort steeds beter en beter! Soms is het handig om stock-video's te gebruiken ter ondersteuning voor je visuals voor social media... (Ja, wist je mss niet... maar die bestaan ook! Stockvideo's!) 🤪 Hieronder 5 van mijn meest favoriete sites hiervoor:...
Rasterweergave op je Smartphone
RasterweergaveEen van mijn andere hobby's is smartphone fotografie. Heerlijk vind ik dat... Ik heb nu net de Samsung S21 Ultra gekocht... Wat een waanzinnige camera! Ben dus weer volop aan het fotograferen. Gaandeweg let ik ook steeds meer op de basis vuistregels van...
Fototips om jouw bedrijf in beeld te brengen
Zelf je bedrijf in beeld brengen: hoe doe je dat? Visuals zijn belangrijker dan ooit. Op je website en social media natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld in eventuele folders, bij Facebook advertenties en ga zo maar door. Die visuals bepalen de sfeer en uitstraling van je...
Whatsapp Tip – Met Ster Markeren
Whatsapp Tip - Met Ster MarkerenOf ik alsjeblieft nog een paar van die handigheidjes had over WhatsApp... 🤣 Ja hoor! Zeker wel.De volgende tip is er eentje om zeker te gebruiken als je een aantal WhatsApp groepen hebt die veel media of documenten delen... Want hoe...
Van spraak naar tekst
Van Spraak naar Tekst TIMESAVERTimesaver! *Oe, dat klinkt fijn, hè?! Spreek je ideeën gewoon in en laat je smartphone het tikwerk voor je doen. (En dan te bedenken dat ik naast Digiwijzeres ook Typejuf ben! ) Hoe dan??? Let me help you! Om te starten... Je installeert...
SMART
Veel ondernemers houden er niet van om hun doelen concreet te maken. Ze hebben wel een idee, maar laten vooral de opties open. Succesvolle ondernemers doen dat niet. Zij weten dat het maken van plannen essentieel voor het runnen en managen van hun bedrijf en het behalen van hun doelen.
Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen.
Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen. Je kunt hier zelf iets aan doen. Door te plannen, te structureren en te organiseren. Je creëert overzicht, kijkt vooruit en anticipeert op wat er nodig is om je doelen te behalen. Zonder al te veel van je koers af te wijken. Want daar gaat het nou net om. Weten waar je heen wilt, voordat je tot actie overgaat. Je beschrijft wat je wilt bereiken, wanneer je dit bereikt wilt hebben en hoe je kunt vaststellen of je doel is gehaald. Een goed plan voldoet aan deze 5 eisen, SMART. Het een een acroniem, een afkorting die je uitspreekt als woord dus.
De kracht van het algoritme
Zodra je iets plaatst op social media, of dat nou op Facebook, Instagram of LinkedIn is, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem dus hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze “testgroep”, komt ie in de feed van de rest van je volgers.