+31-628638605 saskia@dedigiwijzeres.nl
Selecteer een pagina

Wat is branding?

Wat is branding?

Het begrip branding is door de jaren heen veranderd. Vroeger werd branding gebruikt om aan te geven welke koe van welke boer was: dit ging door middel van brandmerken. Branding werd dus gebruikt om te laten zien dat iets van jou was, zodat stelen minder makkelijk was.

Maar dat was niet de enige oorsprong van branding. Branding werd ook door invloedrijke families gebruikt, weliswaar in een iets andere vorm: zij gaven met familiewapens aan dat zij tot een bepaalde familie behoorden.

Later werd branding gebruikt op vaten en kratten drank, om deze vlotter en efficiënter te kunnen transporteren, zonder dat ze geopend hoefden te worden. De branding maakte duidelijk welke drank in de vaten of kratten zat. Dit zorgde naast een enorme tijdswinst voor meer garantie van kwaliteit, maar ook voor betere service.

Branding voor jou als ondernemer

Tegenwoordig wordt branding nog steeds gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is, of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (garantie voor kwaliteit). Daar stopt het echter niet. Veel mensen denken dat branding gaat om logo´s, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken.

De betekenis van branding voor ondernemers gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.

Die identiteit wordt bepaald door merkwaarden. Merkwaarden zijn als het ware het DNA van een merk. Deze waarden komen bij goede branding terug in de uitingen en communicatie van een merk, zodat het echt gaat leven bij de consument/klant. Voorbeelden kunnen zijn:

starbucks logo

 

 

 Starbucks

Gezellig, lekker, kwaliteit en genieten
Afbeelding voor GoogleGoogle 

 

 

 Vriendelijk, betrouwbaar, simpel en rustig 

Branding komt terug in de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, de communicatie met de klant, gesprekken die je voert op social media, de visuele identiteit (logo, huisstijl, visitekaartje, etc.) en de producten die je verkoopt op bijvoorbeeld je website of webshop. Het gaat om wie jij bent als ondernemer.

In deze tijd waar consumenten vooral zoeken naar ervaringen, speelt een goede branding een steeds grotere rol voor het succes van je bedrijf. Wanneer je uniek voor de dag komt, helpt het je als ondernemer om herkenbaar te zijn en jezelf te onderscheiden van de rest. Mensen doen graag zaken met mensen. Branding kan op die manier (net als een website of een winkel) een middel en/of aanvulling zijn om je dienst/product te verkopen.

Marketing

In mijn visie is marketing het actief promoten van je producten en/of diensten. Het is een push tactiek. Je vertelt via verschillende kanalen op social media en momenten wat je producten en/of diensten zijn en dat ze fantastisch zijn of een specifiek probleem oplossen. Misschien ook waarom ze beter zijn dan die van je concurrenten. Misschien wat kort door de bocht, maar in a nutshell is dit het.

Branding

Branding is alles wat aan marketing vooraf gaat, als je het goed doet. Het is geen push tactiek maar een pull strategie. Branding is weten wie je als organisatie bent, dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.

Met branding vertel je wat je drijfveren zijn, je waarden en persoonlijke eigenschappen. Hiermee laat je je uniciteit ervaren. Met je merk maak je dan ook de volgende statement: “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik erin sta. Als dit jou aanspreekt, voel je je verbonden met mij, koop je mijn producten en/of diensten, wil je graag bij me werken en wordt je mijn ambassadeur.”

Branding is strategisch en marketing is tactisch. Branding ligt onder de zeespiegel en marketing is het zichtbare topje van de ijsberg. Het één leidt tot het ander en ze zijn allebei onmisbaar.

Oef, heel wat info zo, hè? Ik kan je ook hierbij helpen, hoor. Een branding opzetten die bij jou past. Als maatkleding. In Jip en Janneke taal, gewoon no-nonsense.

 

SmartMockups en Canva

SmartMockups en Canva

SmartMockups & CanvaHoe kun je een poster, logo of nieuwe website op de allerbeste manier presenteren? Met een mockup natuurlijk! Online zijn er veel gratis mockup tools te vinden. "Eh, Sas... Mockups??? Geef even wat ondertiteling?!" Een mockup is een foto waar...

Lees meer
Rasterweergave op je Smartphone

Rasterweergave op je Smartphone

RasterweergaveEen van mijn andere hobby's is smartphone fotografie. Heerlijk vind ik dat... Ik heb nu net de Samsung S21 Ultra gekocht... Wat een waanzinnige camera! Ben dus weer volop aan het fotograferen. Gaandeweg let ik ook steeds meer op de basis vuistregels van...

Lees meer
Whatsapp Tip – Met Ster Markeren

Whatsapp Tip – Met Ster Markeren

Whatsapp Tip - Met Ster MarkerenOf ik alsjeblieft nog een paar van die handigheidjes had over WhatsApp... 🤣 Ja hoor! Zeker wel.De volgende tip is er eentje om zeker te gebruiken als je een aantal WhatsApp groepen hebt die veel media of documenten delen... Want hoe...

Lees meer
SMART

SMART

Veel ondernemers houden er niet van om hun doelen concreet te maken. Ze hebben wel een idee, maar laten vooral de opties open. Succesvolle ondernemers doen dat niet. Zij weten dat het maken van plannen essentieel voor het runnen en managen van hun bedrijf en het behalen van hun doelen.

Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen.

Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen. Je kunt hier zelf iets aan doen. Door te plannen, te structureren en te organiseren. Je creëert overzicht, kijkt vooruit en anticipeert op wat er nodig is om je doelen te behalen. Zonder al te veel van je koers af te wijken. Want daar gaat het nou net om. Weten waar je heen wilt, voordat je tot actie overgaat. Je beschrijft wat je wilt bereiken, wanneer je dit bereikt wilt hebben en hoe je kunt vaststellen of je doel is gehaald. Een goed plan voldoet aan deze 5 eisen, SMART. Het een een acroniem, een afkorting die je uitspreekt als woord dus.

Lees meer
De kracht van het algoritme

De kracht van het algoritme

Zodra je iets plaatst op social media, of dat nou op Facebook, Instagram of LinkedIn is, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem dus hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze “testgroep”, komt ie in de feed van de rest van je volgers.

Lees meer
Vraag? Stuur me gerust een Whatsapp