Zelf je bedrijf in beeld brengen: hoe doe je dat?
Visuals zijn belangrijker dan ooit. Op je website en social media natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld in eventuele folders, bij Facebook advertenties en ga zo maar door. Die visuals bepalen de sfeer en uitstraling van je bedrijf, maar ze stralen ook de kwaliteit van jouw bedrijf uit. Het is daarom heel belangrijk dat de foto’s professioneel overkomen.
Óf dat die fotograaf nou eenmaal niet op ieder fotogeniek moment van jou aanwezig kan zijn. 😉 Dan is het wel zo fijn als je zélf goede foto’s kunt maken.
De basis is jouw camera. De beste camera is de camera die je altijd bij je hebt. Je smartphone! De nieuwste telefoons beschikken over camera’s die kwalitatief prima foto’s kunnen maken, zeker als de foto’s voor social media en dergelijke gebruikt worden.
Opletpuntjes:
• zorg voor een schone lens
• gebruik een statiefje voor de scherpst mogelijke foto’s
• flits nóóit, dat zorgt alleen maar voor rode ogen en bleke koppies
• zoom met je voeten *hahaha… loop dus effe iets naar voren – van zoomen gaat de kwaliteit sterk achteruit
• gebruik apps als Canva, Snapseed, Pixlr, SKRWT om je foto’s nog beter uit te laten komen
TIP 2
Hoe maak je goede portretfoto’s? Allereerst: niets is zo onprofessioneel als allemaal compleet verschillende foto’s. Een neutrale achtergrond of in elk geval allemaal dezelfde achtergrond is dus echt een vereiste. Hoe neutraler, hoe beter.
Probeer ook de belichting zo gelijk mogelijk te houden. Het mooiste licht is altijd daglicht (beter geen volle zon!). Die zorgt voor harde schaduwen en dat is niet zo flatteus. Buiten in de schaduw is altijd fijn, of binnen met het gezicht richting het raam, zodat het licht mooi even op het gezicht valt en eventuele oneffenheden het minst opvallen.
Hou de lens op ooghoogte van je model of iets hoger (*dat slankt af). Vriendelijk kijken is genoeg, anders een ongedwongen lach. Gebruik de portret-modus van je smartphone of je camera en wederom: nooit flitsen!
TIP 3
Heb je een webshop?
• kies een witte achtergrond
• fotografeer je product vanuit verschillende hoeken, zodat je klant er als het ware omheen kan lopen
• geef de klant een referentiekader hoe groot een bepaald product is
• zorg dat alle foto’s hetzelfde formaat hebben, dat zorgt voor een rustige uitstraling van je webshop
Verkoop je een dienst? Dan moet je misschien wat creatiever denken. Neem echt even de tijd om te brainstormen hoe je jouw product het best in beeld kunt brengen. (Pinterest is ideaal voor inspiratie!!!)
Food? Dan is het allerbelangrijkste dat je trek krijgt van de foto! Zorg dus voor schone borden, mooie kleuren, fotografeer van (heel) dichtbij en vergeet de foto’s van de ingrediënten niet!
TIP 4
Binnenkijken: Ga je je kantoor of winkel van binnen fotograferen? Interieurfotografie is alles behalve makkelijk – je bent binnenshuis, dus het licht is niet altijd ideaal en de ruimtes zijn vaak krap.
Het voordeel van het gebruik van je smartphone is dat deze een behoorlijke groothoek heeft, zodat je veel ruimtes redelijk goed in beeld kunt brengen. Heel belangrijk zijn rechte lijnen. Zet je raster aan en leg de horizontale of verticale lijnen (deuren, muren) tegen de lijnen van je raster aan.
Het is altijd belangrijk om te zorgen dat er niets afleidt van het onderwerp van je foto, maar dit geldt nog extra voor interieurfotografie. Zorg dus voor een strakke, opgeruimde omgeving.
Als licht een probleem is, probeer het dan met extra (daglicht-)lampen of kijk of je de sluitertijd kunt verlengen. In dat laatste geval is het dan wel extra belangrijk om de camera stil te houden.
Gebruik altijd een statief bij interieurfotografie!
TIP 5
Volg een smartphone-fotografie cursus, zodat je een aantal basisregels als rechte horizon en “de regel van 3-en” leert kennen. Ik heb daar overigens ook een leuk ander blog over geschreven met een handige tool-tip! Klik hier om die post te lezen.
Vergrendelen in Canva
De vergrendel functie is onwijs handig bij een ontwerp van een visual met heul veel losse elementen. In deze blog post vertel ik er meer over.
Delen van jouw visual binnen Canva
Binnen Canva kan je je visual op 3 verschillende manieren delen. In deze blog post laat ik je zien hoe.
Ruim je desktop op
Thuiswerken… het nieuwe normaal voor velen inmiddels. En als ZZPer deed ik al niet anders… Maar wist je dat het vandaag een nationale feestdag is? 🤣 Misschien wel een die relevanter dan ooit: de nationale Ruim-je-bureau-op-dag! Hilarisch toch???
15 Titels die goed scoren
15 Titels die goed scorenContent bedenken moeilijk???Jij kan alleen maar denken als je anderen super zichtbaar ziet zijn op social media:❓ Hoe dan? Hoe doen ze dat toch?❓ Wat zou hun strategie zijn?❓ Pfff, waar halen zij de tijd (en nog meer misschien wel: de ideeën)...
15 Content Ideeën voor jou
15 Content Ideeën voor jouContent bedenken moeilijk???Vragen die bij jou oppoppen zijn als je anderen de ene post na de andere post ziet plaatsen…❓ Hoe dan? Hoe doen ze dat toch?❓ Wat zou hun strategie zijn?❓ Pfff, waar halen zij de tijd (en nog meer misschien wel de...
Gratis Kookboek
Hou jij ook van lekker koken? Of ontbreekt het jou aan inspiratie? Of kun je maar geen lekkere snelle recepten vinden? Nou, ik heb de oplossing hoor… ik geef mijn toffe kookboek wat ik in Canva heb ontworpen aan jou! Gewoon als cadeautje!
Kookboek maken in Canva
Een van mijn hobby’s is lekker koken! Niet heel gek met bijna 20 jaar horeca achtergrond… Ik ben gek op kookboeken en nieuwe recepten uitproberen. Inmiddels heb ik zoveel lekkere recepten (die aan de voorwaarde simpel & gezond voldoen) dat ik maar eens begonnen ben ze te bundelen in Canva.
Instagram Carrousels
Gebruik je nog geen Carrousels op Instagram? In deze blogpost vertel ik wat het zijn en hoe je deze in Canva maakt.
21/90? Habit Tracker is de oplossing
21/90? Habit Tracker is de oplossing Ken jij de 21/90 regel al bij een nieuwe gewoonte? Weet jij dat het zo’n 21 dagen kost om iets tot een gewoonte te maken? En 90 dagen om iets nieuws aan te leren? Ben jij wel zo lang bezig geweest? Hoe vaak geef je voor die tijd al...