+31-628638605 saskia@dedigiwijzeres.nl
Selecteer een pagina

Wat is branding?

Wat is branding?

Het begrip branding is door de jaren heen veranderd. Vroeger werd branding gebruikt om aan te geven welke koe van welke boer was: dit ging door middel van brandmerken. Branding werd dus gebruikt om te laten zien dat iets van jou was, zodat stelen minder makkelijk was.

Maar dat was niet de enige oorsprong van branding. Branding werd ook door invloedrijke families gebruikt, weliswaar in een iets andere vorm: zij gaven met familiewapens aan dat zij tot een bepaalde familie behoorden.

Later werd branding gebruikt op vaten en kratten drank, om deze vlotter en efficiënter te kunnen transporteren, zonder dat ze geopend hoefden te worden. De branding maakte duidelijk welke drank in de vaten of kratten zat. Dit zorgde naast een enorme tijdswinst voor meer garantie van kwaliteit, maar ook voor betere service.

Branding voor jou als ondernemer

Tegenwoordig wordt branding nog steeds gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is, of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (garantie voor kwaliteit). Daar stopt het echter niet. Veel mensen denken dat branding gaat om logo´s, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken.

De betekenis van branding voor ondernemers gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.

Die identiteit wordt bepaald door merkwaarden. Merkwaarden zijn als het ware het DNA van een merk. Deze waarden komen bij goede branding terug in de uitingen en communicatie van een merk, zodat het echt gaat leven bij de consument/klant. Voorbeelden kunnen zijn:

starbucks logo

 

 

 Starbucks

Gezellig, lekker, kwaliteit en genieten
Afbeelding voor GoogleGoogle 

 

 

 Vriendelijk, betrouwbaar, simpel en rustig 

Branding komt terug in de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, de communicatie met de klant, gesprekken die je voert op social media, de visuele identiteit (logo, huisstijl, visitekaartje, etc.) en de producten die je verkoopt op bijvoorbeeld je website of webshop. Het gaat om wie jij bent als ondernemer.

In deze tijd waar consumenten vooral zoeken naar ervaringen, speelt een goede branding een steeds grotere rol voor het succes van je bedrijf. Wanneer je uniek voor de dag komt, helpt het je als ondernemer om herkenbaar te zijn en jezelf te onderscheiden van de rest. Mensen doen graag zaken met mensen. Branding kan op die manier (net als een website of een winkel) een middel en/of aanvulling zijn om je dienst/product te verkopen.

Marketing

In mijn visie is marketing het actief promoten van je producten en/of diensten. Het is een push tactiek. Je vertelt via verschillende kanalen op social media en momenten wat je producten en/of diensten zijn en dat ze fantastisch zijn of een specifiek probleem oplossen. Misschien ook waarom ze beter zijn dan die van je concurrenten. Misschien wat kort door de bocht, maar in a nutshell is dit het.

Branding

Branding is alles wat aan marketing vooraf gaat, als je het goed doet. Het is geen push tactiek maar een pull strategie. Branding is weten wie je als organisatie bent, dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.

Met branding vertel je wat je drijfveren zijn, je waarden en persoonlijke eigenschappen. Hiermee laat je je uniciteit ervaren. Met je merk maak je dan ook de volgende statement: “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik erin sta. Als dit jou aanspreekt, voel je je verbonden met mij, koop je mijn producten en/of diensten, wil je graag bij me werken en wordt je mijn ambassadeur.”

Branding is strategisch en marketing is tactisch. Branding ligt onder de zeespiegel en marketing is het zichtbare topje van de ijsberg. Het één leidt tot het ander en ze zijn allebei onmisbaar.

Oef, heel wat info zo, hè? Ik kan je ook hierbij helpen, hoor. Een branding opzetten die bij jou past. Als maatkleding. In Jip en Janneke taal, gewoon no-nonsense.

 

Vergrendelen in Canva

Vergrendelen in Canva

De vergrendel functie is onwijs handig bij een ontwerp van een visual met heul veel losse elementen. In deze blog post vertel ik er meer over.

Lees meer
Ruim je desktop op

Ruim je desktop op

Thuiswerken… het nieuwe normaal voor velen inmiddels. En als ZZPer deed ik al niet anders… Maar wist je dat het vandaag een nationale feestdag is? 🤣 Misschien wel een die relevanter dan ooit: de nationale Ruim-je-bureau-op-dag! Hilarisch toch???

Lees meer
15 Titels die goed scoren

15 Titels die goed scoren

15 Titels die goed scorenContent bedenken moeilijk???Jij kan alleen maar denken als je anderen super zichtbaar ziet zijn op social media:❓ Hoe dan? Hoe doen ze dat toch?❓ Wat zou hun strategie zijn?❓ Pfff, waar halen zij de tijd (en nog meer misschien wel: de ideeën)...

Lees meer
Gratis Kookboek

Gratis Kookboek

Hou jij ook van lekker koken? Of ontbreekt het jou aan inspiratie? Of kun je maar geen lekkere snelle recepten vinden? Nou, ik heb de oplossing hoor… ik geef mijn toffe kookboek wat ik in Canva heb ontworpen aan jou! Gewoon als cadeautje!

Lees meer
Kookboek maken in Canva

Kookboek maken in Canva

Een van mijn hobby’s is lekker koken! Niet heel gek met bijna 20 jaar horeca achtergrond… Ik ben gek op kookboeken en nieuwe recepten uitproberen. Inmiddels heb ik zoveel lekkere recepten (die aan de voorwaarde simpel & gezond voldoen) dat ik maar eens begonnen ben ze te bundelen in Canva.

Lees meer
Vraag? Stuur me gerust een Whatsapp